Mörkt

Ja för inte är det ljust inte. I mitt badrum. Mörkt som natten. Anledning? Ett icke-fungerande lysrör såklart. Enkelt tänkte jag. Det är väl bara att traska ner till affären och köpa mig ett lysrör. Men taktisk som jag är kollar jag självklart först vad det är för lysrör jag behöver.

Problem ett. Förra ägarna av min lägenhet har inte varit duktiga på att flyttstäda. I garderober, i lådor och under badkar har jag hittat en hel del ovälkomna överraskningar. Inget undantag på ovansidan av badrumsskåpet. Visst kunde jag kollat det lite tidigare, men inte direkt det första jag gör när jag flyttar in någonstans. I vilket fall. Gammalt ingrott damm och något märkligt klägg gjorde det näst intill omöjligt att skruva loss skruvarna och bända upp plasten som skyddar rören uppifrån. Men pillig som jag är löste det sig snart och jag fick slänga ett öga på lysrören.

Problem två. Trodde lysrör var lika enkla att inhandla som vanliga glödlampor. Nehepp. Tre affärer besökte jag. Och inga lysrör hittades. Doftljus, säkringsproppar och självhjälp-böcker fanns. Men inga jäkla lysrör! Var hittar jag såna?

Sålänge har jag en stor klumpig förgrenare liggandes mitt i hallen för att leda in lite ljus i mitt badrum. Ser ytterligare två problem. Ett: jag kommer snubbla hejdlöst vaje gång jag traskar på toa om nätterna. Två: Jag kommer förmodligen se ut som clownen Manne när jag beger mig ut i tron om att jag är vackert sminkad om morgonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0