Goa gbg-are

Än är det kanske för tidigt att kalla mig själv för göteborgare. Finns säkert någon gräns jag inte känner till, ett visst antal år som jag måste bott här för att bli tvättäkta göteborgare. Göteborg är i alla fall staden jag bor i nu och kallar det logisktvis därför också för mitt hem. Ska sanningen fram är jag till och med stolt över stan, något jag aldrig kände när jag bodde i exempelvis Stockholm. Det måste i alla fall ge något litet plus i kanten ;o)

Kan i och för sig medge att det finns några få saker som jag måste öva upp innan jag får mitt göteborgarmedlemsskap. För det första känner jag mig inte riktigt så käck som jag hört att man ska vara som göteborgare. Slänger mig kanske med ett och annat kul skämt (tycker i alla fall jag) då och då. Men den där genuina käckheten som speciellt medelålders män med skäggstubb, ölmage och namn som Bosse verkar ha? Nej, den har jag inte fått fram ännu. Och tänker jag efter lite nu är det kanske inte heller något jag vill eftersträva...

För det andra är dialekten definitivt inget jag lagt mig till med. När jag väl gör det (om jag gör det) har jag visserligen kommit en bit på vägen till att bli en go gubbe. Besitter jag den rätta melodin och betoningen, då är nog ganska mycket vunnet. Måste bara öva lite på r-en först.

Och så var det en sak till. Något jag inte förstått mig på är, vad fan är det för fel på folk som ställer sig mitt framför dörren när man ska kliva av vagnen?! Ok, nu låter jag förmodligen som en kärring, men det gör mig riktigt förbannad! Vet inte hur många gånger jag fått gå rakt på folk som bara står där och ser otroligt förvånade ut över att det faktiskt kommer ut någon från andra sidan när dörren öppnas. Tacka vet jag stockholmarnas dryga kommentarer som "Du, det är faktiskt kö här" eller "Håll till höger!". Det är nästan så att jag saknar dem!

Gött, nu har jag både fått spy galla och känna mig stolt i ett och samma inlägg, det börjar ta sig det här med bloggandet :o)

Dagens glädjekälla:
Bror! Inte varje dag han ringer precis, men idag hände det. Blev jätteglad. Vill bara säga att jag är otroligt stolt över dig. Om någon undrar varför, gå in på www.hotel-marcopolo.com eller kika på Ving. Hotellet har blivit framröstat som kroatiens bästa familjehotell och av nordiska Thomas Cook blivit listat som ett av de 15 bästa hotell i världen! Grymt. Tycker visserligen om dig för andra saker också.


Kommentarer
Postat av: m

typiskt nygöteborgarsnack ;)

närå...som den gubbe jag är så har det även stört mig att folk står precis utanför spårvagnsdörren. andra klassiker är "sätta sig ner och knyta skorna så fort man kommit utanför vagnen" och "försöka gå på när någon håller upp dörren åt dom som ska gå av".

2009-01-28 @ 22:58:56
Postat av: Syster

muckar du med min svärfar eller??? Bosse alltså!

Jag skrattade riktigt rejält när jag läste denna. Du kan bli en komíker syster.



Förresten, jag skriver på min nya lilla netbook som väger 1,19 kg. Vit o söt.



puuuuuusssssss

2009-01-30 @ 18:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0