Slempropp

Ja, det finns faktiskt något som heter så. Skrattade lite för mig själv när jag läste om det i Stora boken om barn. Föreställde mig väl att slempropp är något barn kallar varandra när de är arga. Eller att det möjligtvis kunde vara en slemmig leksaksklump som går att kasta mot väggen så att den fastnar och sen sakta klättrar ner mot golvet och som till slut blir alldeles dammig och obrukbar. Men slempropp är alltså något riktigt. En slags kork i gravida kvinnors livmodershals. Att den sitter där är helt enkelt för att skydda mot infektioner och strax innan förlossningen lossnar slemproppen. Jag har hört talas om vatten som går. Men aldrig om en slempropp som lossnar. I varje fall inte i samband med graviditeter - så grön är jag.

Min kusins slempropp lossnade för strax en vecka sedan och klockan 4 idag var jag och häslade på en nyfiken Maya Vida på Östra. Jag var egentligen lika nyfiken och fick hålla henne och sniffa lite. Vilken underbar upplevelse!

maya vida

Efter slempropp och lite till

Dagens glädjekälla:
Maya Vida och slemproppar

En sak till bara. För att inte oroa någon. Jag läste Stora boken om barn för att förbereda mig på att vara med som assisterande barnmorska på Mayas förlossning. Tyvärr hamnade jag på reservplats denna gång. Tror det hade varit en skräckfylld men otroligt cool upplevelse annars.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Vilken underbar liten sötis :) Men slempropp, nej tack... ;)

2009-01-11 @ 22:20:46
URL: http://jennieadato.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0